UNIT4EuroMoversPC WareESMEPlanning ITSDB GroepOKITENTE NV
HerstelHotel DE KIMErnst&YoungConQuaestorPGGMOKIGulimexVolker WesselsMercuri UrvalIMTECHCapGemini

• Ziekenhuisarts is steeds harder nodig, maar opmars stopt

De groei van het aantal ziekenhuisartsen in ziekenhuizen wordt ernstig vertraagd. Dat terwijl er steeds meer patiënten met meerdere chronische aandoeningen in ziekenhuizen zijn en ziekenhuisartsen speciaal opgeleid zijn om deze patiënten te helpen. De subsidie voor de opleiding tot ziekenhuisarts is gestopt.

• Hoogste aantal kinkhoestgevallen in zeker tien jaar; vooral jonge baby's erg ziek

Het aantal gevallen van kinkhoest in Nederland heeft het hoogste niveau in zeker tien jaar tijd bereikt. Volgens cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn in de eerste vier maanden van dit jaar 7187 besmettingen gemeld.

• 'Risicovol en zorgwekkend dat honderdduizenden benzo's gebruiken'

De Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) noemt het "risicovol en zorgwekkend" dat honderdduizenden Nederlanders langdurig slaap- en kalmeringsmiddelen gebruiken. Huisartsen hebben volgens de organisatie al diverse programma's opgestart om het gebruik van zogeheten benzodiazepinen ('benzo's') te verminderen. Het afbouwen ervan is volgens een woordvoerster van de LHV echter "heel complex". De vereniging zoekt de mogelijke oplossing van het probleem vooral in meer tijd voor gesprekken met patiënten.

• Zorggroep Meander en Icare willen in 2025 fuseren

Zorggroep Meander en Icare hopen elkaar te kunnen versterken door in 2025 te fuseren. Inmiddels hebben de ondernemings- en cliëntenraden het besluit ontvangen. Meander, net als Icare, actief als verpleeghuis- en thuiszorgaanbieder, laat weten dat niemand zijn baan verliest en alle cliënten hun vertrouwde gezicht behouden. Dit meldt RTV Noord.

• Is er nu wel of geen wachtlijst voor jeugdhulp in Groningen?

Om de toegenomen vraag naar jeugdhulp te kunnen opvangen, heeft WIJ Groningen detacheringsbureaus aangetrokken. Een dure, maar noodzakelijke investering. Bij de wijkteams van de organisatie is druk ontstaan en moeten kinderen en jongeren wachten op jeugdhulp. Dit meldt RTV Noord.

• Nieuw curriculum bachelor en master geneeskunde Utrecht in 2025 van start

Vanaf 2025 krijgt de opleiding geneeskunde in Utrecht een nieuw curriculum. In april hebben studenten, docenten en patiënten het concept-ontwerp hiervoor afgerond. Het nieuwe leerplan Geneeskunde geldt straks voor alle bachelor- en masterstudenten geneeskunde. Dit meldt UMC Utrecht.

• KWF Kankerbestrijding: 'Smeer je om de twee uur in met zonnebrandcrème'

KWF Kankerbestrijding waarschuwt de komende dagen voor de sterke zon. De organisatie subsidieert sommige zonprojecten voor betere bescherming van mensen tegen de zon. In Nederland is huidkanker de meest voorkomende vorm van kanker, vooral in kustgebieden. Onderzoek toont aan dat daar meer zonuren en een hogere zonkracht zijn. Dit meldt NOS.

• Minder mensen laten zich aanvullend verzekeren voor zorg

Flink minder verzekerden hebben dit jaar een aanvullende zorgverzekering afgesloten, blijkt uit onderzoek van Overstappen.nl. In 2023 sloot 79 procent daar nog een aanvullende polis af en dit jaar was dat 70 procent. De daling was vooral zichtbaar bij de hoeveelheid afgesloten tandartsverzekeringen. Dit meldt Overstappen.nl.

• Inspectie ontkent dreigen met boete bij uitzenden PowNed-docu over Ozempic

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ontkent PowNed te hebben verboden om woensdagavond een documentaire over een populair afslankmiddel uit te zenden op NPO 3, zoals de omroep beweert. Tussen PowNed en de inspectie is wel een gesprek geweest over PowNed of View: De Prikpen. Maar het bericht dat de omroep een dwangsom van minimaal 150.000 euro is opgelegd als de docu toch wordt uitgezonden, is volgens de IGJ niet waar.

• GL-PvdA: alle zorgmedewerkers moeten minimaal 16 euro per uur verdienen

GroenLinks-PvdA wil dat alle zorgmedewerkers minimaal 16 euro per uur verdienen. De partij dient het voorstel in tijdens het debat over de voorjaarsnota begin juni, meldt een woordvoerder. Meer dan 60.000 zorgmedewerkers zouden erdoor op vooruitgaan, ook jongeren die op dit moment het minimumjeugdloon verdienen.